Nieuwsbron | : DE MORGEN |
Categorie | : Binnenland |
Gepubliceerd | : Donderdag 17 Mei 2018 om 04:54 |
Richtlijnen voor influencers en de (verdoken) reclame op sociale media. Ons land loopt jaren achter op de rest én moet die dan snel weer intrekken. Een rondje sectorgesprekken moet een nieuwe versie opleveren. "Richtlijnen zijn goed, maar dit gaat van nul naar honderd."
Lees het volledige artikel
Gerelateerd Nieuws:
**
Overheid legt influencers strenge regels op: #reclame voor elke gesponsorde post, en daar blijft het
Nieuwsbron:NieuwsBlad / binnenland
Omdat bedrijven steeds vaker een beroep doen op online influencers om hun merk, product of dienst te promoten, heeft de FOD Economie dinsdag nieuwe richtlijnen voorgesteld die duidelijk moeten maken dat bepaalde posts of video’s gesponsord zijn.
Influencers moeten aangeven wanneer ze reclame maken
Nieuwsbron:NieuwsBlad / binnenland
Online influencers moeten duidelijk aangeven als ze betaald worden om een product of dienst te promoten. Dat kunnen ze doen door bijvoorbeeld de woorden reclame, advertentie of sponsoring of de hashtags #spon, #adv, #prom of #reclame te vermelden. Dat staat in een reeks aanbevelingen die de Raad voor de Reclame maandag bekendmaakte.
Online influencers moeten aangeven wanneer ze reclame maken
Nieuwsbron:De Morgen / binnenland
Online influencers moeten duidelijk aangeven als ze betaald worden om een product of dienst te promoten. Dat kunnen ze doen door bijvoorbeeld de woorden reclame, advertentie of sponsoring of de hashtags #spon, #adv, #prom of #reclame te vermelden. Dat staat in een reeks aanbevelingen die de Raad voor de Reclame maandag bekendmaakte.
Online influencers moeten nu aangeven wanneer ze reclame maken, maar geen sancties bij overtreding
Nieuwsbron:GVA / cultuur
Mogen online influencers bij hun Instagram-posts schrijven wat ze willen of moeten ze duidelijk vermeden dat het in sommige posts om reclame gaat? De Raad voor de Reclame zegt nu dat ze hun volgers duidelijk moeten maken wanneer ze betaald worden om een product te promoten. Ze kunnen dit doen door hashtags te gebruiken zoals #adv of #reclame. Toch volgen er geen sancties wanneer ze deze aanbevelin
Gokbedrijven zetten ‘influencers’ in op sociale media: “Je kan je afvragen of dat ethisch wel oké is
Nieuwsbron:GVA / binnenland
Nu het WK iedereen bezighoudt, vinden gokkantoren hun weg op sociale media. Zo is ex-miss België Joke van de Velde ‘ambassadrice’ van gokbedrijf Ladbrokes op Instagram. Geen probleem, vindt ze. Bedenkelijk, oordeelt de Kansspelcommissie. Want sociale media zijn bij uitstek het terrein van minderjarigen.
Vlaamse Stichting Verkeerskunde schakelt influencers in voor verkeerscampagnes
Nieuwsbron:GVA / binnenland
Fijne vakantiekiekjes, tips voor een leuk terras, en plots ook een boodschap voor veilig verkeer. Influencers die op sociale media het goede voorbeeld geven, zijn het nieuwe wapen in de strijd voor meer verkeersveiligheid. “Om geloofwaardig te zijn, moet je de juiste personen kiezen. Zij kunnen de info dan druppelsgewijs laten doorsijpelen”, zeggen experts.
Bedrijven moeten afspraken maken met personeel rond gebruik sociale media
Nieuwsbron:De Morgen / economie
Bedrijven maken best duidelijke afspraken met hun personeel over het gebruik van sociale media. Dat is één van de conclusies van de ...
Bedrijven moeten afspraken maken met personeel rond gebruik sociale media
Nieuwsbron:De Morgen / technologie
Bedrijven maken best duidelijke afspraken met hun personeel over het gebruik van sociale media. Dat is één van de conclusies van de ...
Tienduizenden Belgen vallen ten prooi aan illegale goksites en hun agressieve reclame
Nieuwsbron:De Morgen / binnenland
Bellen, mailen en chatten via sociale media: illegale goksites deinzen er niet voor terug om actief gokkers te ronselen. Ook in België. Ondanks een zwarte lijst zijn talloze illegale sites actief in ons land en voeren ze agressief reclame. Vooral goedgelovige gokkers en verslaafden vallen ten prooi.
Is een leeftijdsgrens van 13 jaar op sociale media een goed idee?
Nieuwsbron:De Morgen / binnenland
Vanaf mei wordt 13 jaar de minimumleeftijd om sociale media te gebruiken in ons land. De leeftijdsgrens blijft overigens niet beperkt tot sociale media, maar geldt voor elke website die persoonsgegevens verzamelt.
Eerste 'sociale-mediaspelen' ooit, maar of u vooral niets wilt delen
Nieuwsbron:De Morgen / sport
Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) onderneemt verwoede pogingen om berichten die via sociale media worden verspreid te reguleren. Het IOC zegt sociale media te willen omhelzen en stimuleren, maar legt tegelijkertijd strenge regels ...
Eerste 'sociale-mediaspelen' ooit, maar of u vooral niets wilt delen
Nieuwsbron:De Morgen / technologie
Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) onderneemt verwoede pogingen om berichten die via sociale media worden verspreid te reguleren. Het IOC zegt sociale media te willen omhelzen en stimuleren, maar legt tegelijkertijd strenge regels ...
Mail met richtlijnen voor deejays gaat viraal
Nieuwsbron:De Morgen / cultuur
Een screenshot van een mail met richtlijnen voor deejays wordt druk gedeeld op Twitter en andere sociale media. De mail is afkomstig van een ...
Antwerpse politie krijgt richtlijnen voor gebruik van sociale media
Nieuwsbron:De Morgen / binnenland
Medewerkers van de Antwerpse lokale politie zullen zich in de toekomst moeten houden aan een reeks specifieke richtlijnen rond het gebruik van
Maastrichtse gemeenteraadsleden beloven zich beter te gedragen op sociale media
Nieuwsbron:GVA / buitenland
Gemeenteraadsleden in het Nederlands-Limburgse Maastricht vallen elkaar voortaan niet meer persoonlijk aan en komen voor elkaar op, ook op Twitter en Facebook. Deze afspraken maken deel uit van de nieuwe gedragscode die de raadsleden afgelopen zaterdag hebben afgesproken en aan gouverneur Theo Bovens hebben aangeboden.
In 7 op de 10 wachtkamers ligt verboden reclame
Nieuwsbron:NieuwsBlad / binnenland
Zeven op de tien artsen leggen in hun wachtkamer brochures met verdoken reclame voor geneesmiddelen en ingrepen. Dat blijkt uit onderzoek van Test-Aankoop bij bijna 200 artsen.
Te weinig aandacht voor sociale media
Nieuwsbron:De Morgen / binnenland
In het Heilig-Hartinstituut van Heverlee zijn ze het jaar begonnen met een les sociale media. De school heeft namelijk afspraken gemaakt met
Te weinig aandacht voor sociale media op school
Nieuwsbron:De Morgen / binnenland
In het Heilig-Hartinstituut van Heverlee zijn ze het jaar begonnen met een les sociale media. De school heeft namelijk afspraken gemaakt met
Deze Gentse studierichting maakt van u een ster op sociale media
Nieuwsbron:De Morgen / binnenland
Steeds meer jongeren willen in de voetsporen treden van Casey Neistat, LufyMakes YouUp en PewDiePie, 'influencers' die geld scheppen met vloggen. Reden genoeg voor medialab REC en KASK School of Arts om het postgraduaat Digital Storytelling te starten.

Nieuwsbron:NieuwsBlad / binnenland
(15-05-2018 22:09 )
Omdat bedrijven steeds vaker een beroep doen op online influencers om hun merk, product of dienst te promoten, heeft de FOD Economie dinsdag nieuwe richtlijnen voorgesteld die duidelijk moeten maken dat bepaalde posts of video’s gesponsord zijn.

Nieuwsbron:NieuwsBlad / binnenland
(08-10-2018 20:24 )
Online influencers moeten duidelijk aangeven als ze betaald worden om een product of dienst te promoten. Dat kunnen ze doen door bijvoorbeeld de woorden reclame, advertentie of sponsoring of de hashtags #spon, #adv, #prom of #reclame te vermelden. Dat staat in een reeks aanbevelingen die de Raad voor de Reclame maandag bekendmaakte.
Nieuwsbron:De Morgen / binnenland
(08-10-2018 21:43 )
Online influencers moeten duidelijk aangeven als ze betaald worden om een product of dienst te promoten. Dat kunnen ze doen door bijvoorbeeld de woorden reclame, advertentie of sponsoring of de hashtags #spon, #adv, #prom of #reclame te vermelden. Dat staat in een reeks aanbevelingen die de Raad voor de Reclame maandag bekendmaakte.

Nieuwsbron:GVA / cultuur
(10-10-2018 02:55 )
Mogen online influencers bij hun Instagram-posts schrijven wat ze willen of moeten ze duidelijk vermeden dat het in sommige posts om reclame gaat? De Raad voor de Reclame zegt nu dat ze hun volgers duidelijk moeten maken wanneer ze betaald worden om een product te promoten. Ze kunnen dit doen door hashtags te gebruiken zoals #adv of #reclame. Toch volgen er geen sancties wanneer ze deze aanbevelin

Nieuwsbron:GVA / binnenland
(23-06-2018 11:00 )
Nu het WK iedereen bezighoudt, vinden gokkantoren hun weg op sociale media. Zo is ex-miss België Joke van de Velde ‘ambassadrice’ van gokbedrijf Ladbrokes op Instagram. Geen probleem, vindt ze. Bedenkelijk, oordeelt de Kansspelcommissie. Want sociale media zijn bij uitstek het terrein van minderjarigen.

Nieuwsbron:GVA / binnenland
(17-07-2018 11:00 )
Fijne vakantiekiekjes, tips voor een leuk terras, en plots ook een boodschap voor veilig verkeer. Influencers die op sociale media het goede voorbeeld geven, zijn het nieuwe wapen in de strijd voor meer verkeersveiligheid. “Om geloofwaardig te zijn, moet je de juiste personen kiezen. Zij kunnen de info dan druppelsgewijs laten doorsijpelen”, zeggen experts.

Nieuwsbron:De Morgen / economie
(16-11-2012 01:20 )
Bedrijven maken best duidelijke afspraken met hun personeel over het gebruik van sociale media. Dat is één van de conclusies van de ...

Nieuwsbron:De Morgen / technologie
(16-11-2012 01:20 )
Bedrijven maken best duidelijke afspraken met hun personeel over het gebruik van sociale media. Dat is één van de conclusies van de ...
Nieuwsbron:De Morgen / binnenland
(20-08-2018 19:21 )
Bellen, mailen en chatten via sociale media: illegale goksites deinzen er niet voor terug om actief gokkers te ronselen. Ook in België. Ondanks een zwarte lijst zijn talloze illegale sites actief in ons land en voeren ze agressief reclame. Vooral goedgelovige gokkers en verslaafden vallen ten prooi.
Nieuwsbron:De Morgen / binnenland
(13-02-2018 19:46 )
Vanaf mei wordt 13 jaar de minimumleeftijd om sociale media te gebruiken in ons land. De leeftijdsgrens blijft overigens niet beperkt tot sociale media, maar geldt voor elke website die persoonsgegevens verzamelt.

Nieuwsbron:De Morgen / sport
(31-07-2012 00:00 )
Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) onderneemt verwoede pogingen om berichten die via sociale media worden verspreid te reguleren. Het IOC zegt sociale media te willen omhelzen en stimuleren, maar legt tegelijkertijd strenge regels ...

Nieuwsbron:De Morgen / technologie
(31-07-2012 00:00 )
Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) onderneemt verwoede pogingen om berichten die via sociale media worden verspreid te reguleren. Het IOC zegt sociale media te willen omhelzen en stimuleren, maar legt tegelijkertijd strenge regels ...

Nieuwsbron:De Morgen / cultuur
(04-02-2014 07:32 )
Een screenshot van een mail met richtlijnen voor deejays wordt druk gedeeld op Twitter en andere sociale media. De mail is afkomstig van een ...

Nieuwsbron:De Morgen / binnenland
(06-08-2014 18:01 )
Medewerkers van de Antwerpse lokale politie zullen zich in de toekomst moeten houden aan een reeks specifieke richtlijnen rond het gebruik van

Nieuwsbron:GVA / buitenland
(27-03-2017 17:00 )
Gemeenteraadsleden in het Nederlands-Limburgse Maastricht vallen elkaar voortaan niet meer persoonlijk aan en komen voor elkaar op, ook op Twitter en Facebook. Deze afspraken maken deel uit van de nieuwe gedragscode die de raadsleden afgelopen zaterdag hebben afgesproken en aan gouverneur Theo Bovens hebben aangeboden.

Nieuwsbron:NieuwsBlad / binnenland
(26-05-2012 11:00 )
Zeven op de tien artsen leggen in hun wachtkamer brochures met verdoken reclame voor geneesmiddelen en ingrepen. Dat blijkt uit onderzoek van Test-Aankoop bij bijna 200 artsen.

Nieuwsbron:De Morgen / binnenland
(02-09-2014 03:37 )
In het Heilig-Hartinstituut van Heverlee zijn ze het jaar begonnen met een les sociale media. De school heeft namelijk afspraken gemaakt met

Nieuwsbron:De Morgen / binnenland
(02-09-2014 03:37 )
In het Heilig-Hartinstituut van Heverlee zijn ze het jaar begonnen met een les sociale media. De school heeft namelijk afspraken gemaakt met
Nieuwsbron:De Morgen / binnenland
(29-06-2016 05:37 )
Steeds meer jongeren willen in de voetsporen treden van Casey Neistat, LufyMakes YouUp en PewDiePie, 'influencers' die geld scheppen met vloggen. Reden genoeg voor medialab REC en KASK School of Arts om het postgraduaat Digital Storytelling te starten.
Meest Gelezen Nieuws:

